Svar: Afvisning af flaske 9 mdr.

27. december 2020

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Jeg tror, jeres datter afviser flasken, fordi hun har den alder hun har - mange børn begynder også at afvise brystet i 9-10 måneders alderen, de begynder at bide og bliver meget bevidst om, at de ved at afvise mælken kan få en reaktion fra os forældre. Og jeres datter har aldrig været den store fan af sine flasker, så at hun ikke rigtig gider dem mere, tænker jeg lyder helt normalt :)

Og derudover så tror jeg, at hun er træt af smagen. Hun kan sandsynligvis ikke lide smagen af erstatning særlig godt, og hun er bare træt af det. Hvilket man jo et eller andet sted ikke kan fortænke hende i...

Det er sandsynligvis også derfor, hun er på vagt, når du efter at have forsøgt med mme af kop flere gange begynder også at afvise koppen, når der er vand i. Hun ved jo ikke, hvornår hun tilbydes vand eller mme, og hun gider bare ikke mme mere.. heller ikke selvom hun er tørstig.

Hvis du kan få hende til at drikke 2 flasker i døgnet f.eks. før middagslur og aften eller aften og sen aften, så er det fint. Men jeg synes ikke, at du skal tilbyde hende flasken 5-7 gange for at få hende til at drikke. Hun vil opleve det som et unødigt pres, og det er synd for hende og trods alt stadig begrænset, hvor meget hun ender med at drikke. Mit forslag er, at du giver hende flasken og lader hende drikke det hun vil - på de to tidspunkter af døgnet, hvor du synes, det passer bedst ind. Så længe hun selv efterspørger flasken til at sove på, så er det fint. Men efterspørger hun ikke andre og er det umuligt at få hende til at tage imod en ekstra flaske, så må det være sådan :)

Hun skal tilbydes vand af kop i løbet af dagen, så hendes væskebehov bliver dækket. Det er rigtig godt, at hun er glad for at drikke vand! Du må naturligvis også gerne forsøge med lidt mme af en kop, men ikke til hvert måltid, for det er synd for hende, og vand er den bedste tørstslukker, og på sigt er det super godt, hvis hun er glad for at drikke vand!

Du kan med fordel forsøge med en anden type erstatning, fordi de alle smager lidt forskelligt. Og modermælkserstatning på brik har ry for at være ...

Annonce

... lidt sødere i smagen pga varmebehandlingen, så du kan se, om I vil have mere succes med det.

Du må også gerne variere temperaturen - nogle gange vil børn hellere drikke mme kold (køleskabskold) andre gange synes de bedst om, når mme er lunet....

Derudover tænker jeg, at du skal forsøge med lidt vælling i stedet. Det smager anderledes og tæller stadig med i mælkeregnskabet, og måske vil hun bedre kunne lide dette. Vælling må også gerne gives i sutteflasken, du skal bare huske at skifte til en vællingesut. Du kan godt lave vælling selv, men da hun sandsynligvis er træt af sin vanlige erstatning, så prøv at købe en vælling til hende - så vil den smage mere forskelligt fra det hun er vant til. Semper laver f.eks. Majsvælling og også noget de kalder Mellis-vælling, som er baseret på havre. Sidstnævnte er i tube, så det vil hun måske hellere drikke end flasken og kan måske bedre styre det selv.. :)

Du kan også lave en milkshake til hende, hvor du blender modermælkserstatning med f.eks. banan og lader hende drikke det af en kop...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hun skal helst have 500 ml mælk dagligt og derudover også meget gerne spise f.eks. ost, som også er en vigtig kilde til kalk. Hun må også gerne få 50 ml surmælksprodukt dagligt nu. Det lyder dog som om, at det kan være svært for jer at nå op på 500 ml mælk i alt, da jeg ved fra dine tidligere breve, at det også er begrænset, hvor meget grød og mos hun spiser - så selvom du stadig skal energiberige dette med mælk, så lyder det som om, at det vil være svært at nå op på den mængde mælk, som hun har behov for.

Du har helt ret i, at du naturligvis ikke skal blive ved med at presse hende, og tilbyde mme igen og igen, når hun ikke vil have det. Hvis det ikke lykkes at få hende til at indtage mælk, så bør du tilbyde hende et dagligt tilskud af calcium. Der gives hver dag 500 mg calcium, og med den alder hun har, bør du tilbyde det som brusetabletter - hun er for lille til at få rigtige tabletter. Ved siden af dette skal hun også tilbydes D-dråber :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig glædelig jul til jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor