Svar: Afvisning af flaske 9 mdr.
27. december 2020
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Jeg tror, jeres datter afviser flasken, fordi hun har den alder hun har - mange børn begynder også at afvise brystet i 9-10 måneders alderen, de begynder at bide og bliver meget bevidst om, at de ved at afvise mælken kan få en reaktion fra os forældre. Og jeres datter har aldrig været den store fan af sine flasker, så at hun ikke rigtig gider dem mere, tænker jeg lyder helt normalt :)
Og derudover så tror jeg, at hun er træt af smagen. Hun kan sandsynligvis ikke lide smagen af erstatning særlig godt, og hun er bare træt af det. Hvilket man jo et eller andet sted ikke kan fortænke hende i...
Det er sandsynligvis også derfor, hun er på vagt, når du efter at have forsøgt med mme af kop flere gange begynder også at afvise koppen, når der er vand i. Hun ved jo ikke, hvornår hun tilbydes vand eller mme, og hun gider bare ikke mme mere.. heller ikke selvom hun er tørstig.
Hvis du kan få hende til at drikke 2 flasker i døgnet f.eks. før middagslur og aften eller aften og sen aften, så er det fint. Men jeg synes ikke, at du skal tilbyde hende flasken 5-7 gange for at få hende til at drikke. Hun vil opleve det som et unødigt pres, og det er synd for hende og trods alt stadig begrænset, hvor meget hun ender med at drikke. Mit forslag er, at du giver hende flasken og lader hende drikke det hun vil - på de to tidspunkter af døgnet, hvor du synes, det passer bedst ind. Så længe hun selv efterspørger flasken til at sove på, så er det fint. Men efterspørger hun ikke andre og er det umuligt at få hende til at tage imod en ekstra flaske, så må det være sådan :)
Hun skal tilbydes vand af kop i løbet af dagen, så hendes væskebehov bliver dækket. Det er rigtig godt, at hun er glad for at drikke vand! Du må naturligvis også gerne forsøge med lidt mme af en kop, men ikke til hvert måltid, for det er synd for hende, og vand er den bedste tørstslukker, og på sigt er det super godt, hvis hun er glad for at drikke vand!
Du kan med fordel forsøge med en anden type erstatning, fordi de alle smager lidt forskelligt. Og modermælkserstatning på brik har ry for at være lidt sødere i smagen pga varmebehandlingen, så du kan se, om I vil have mere succes med det.
Du må også gerne variere temperaturen - nogle gange vil børn hellere drikke mme kold (køleskabskold) andre gange synes de bedst om, når mme er lunet....
Derudover tænker jeg, at du skal forsøge med lidt vælling i stedet. Det smager anderledes og tæller stadig med i mælkeregnskabet, og måske vil hun bedre kunne lide dette. Vælling må også gerne gives i sutteflasken, du skal bare huske at skifte til en vællingesut. Du kan godt lave vælling selv, men da hun sandsynligvis er træt af sin vanlige erstatning, så prøv at købe en vælling til hende - så vil den smage mere forskelligt fra det hun er vant til. Semper laver f.eks. Majsvælling og også noget de kalder Mellis-vælling, som er baseret på havre. Sidstnævnte er i tube, så det vil hun måske hellere drikke end flasken og kan måske bedre styre det selv.. :)
Du kan også lave en milkshake til hende, hvor du blender modermælkserstatning med f.eks. banan og lader hende drikke det af en kop...
Hun skal helst have 500 ml mælk dagligt og derudover også meget gerne spise f.eks. ost, som også er en vigtig kilde til kalk. Hun må også gerne få 50 ml surmælksprodukt dagligt nu. Det lyder dog som om, at det kan være svært for jer at nå op på 500 ml mælk i alt, da jeg ved fra dine tidligere breve, at det også er begrænset, hvor meget grød og mos hun spiser - så selvom du stadig skal energiberige dette med mælk, så lyder det som om, at det vil være svært at nå op på den mængde mælk, som hun har behov for.
Du har helt ret i, at du naturligvis ikke skal blive ved med at presse hende, og tilbyde mme igen og igen, når hun ikke vil have det. Hvis det ikke lykkes at få hende til at indtage mælk, så bør du tilbyde hende et dagligt tilskud af calcium. Der gives hver dag 500 mg calcium, og med den alder hun har, bør du tilbyde det som brusetabletter - hun er for lille til at få rigtige tabletter. Ved siden af dette skal hun også tilbydes D-dråber :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Og rigtig glædelig jul til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske